خلاصه ای از فصل های کتاب راز لکنت زبان
تلفن : ۸۸۰۲۲۸۵۰ - همراه : ۰۹۳۶۸۴۵۵۷۲۸

خلاصه ای از فصل های کتاب راز لکنت زبان

سر آغاز
کارشناسان برجسته ی لکنت زبان معتقدند که "لکنت زبان یک بیماری ناشناخته و غیر قابل درمان است" آنها بی هیچ دلیل علمی این عارضه را به ژن، مغز، عصب، روان و ... نسبت می دهند و در عین حال راه کارهای من در آوردی و دور از منطقی برای درمان آن ارائه می دهند از جمله:

  • انواع نصیحت و راهکار (چنین و چنان باش).
  • دارو درمانی، روانشناسی، هیبنوتیزم، موسیقی درمانی و …
  • کشیدن صداها، کتابخوانی، صحبت مقابل آینه، کلمه سازی و …
  • تمرین های یک سو برتری نیمکره های مغز.
  • استفاده از دستگاه های ضد لکنت.

ولی اگر نتوانیم به پرسش های زیر پاسخی روشن و علمی دهیم، نخواهیم توانست به "درمان" دست یابیم:
1- لکنت زبان چگونه آغاز می شود؟
2- چگونه گسترش می یابد؟
3- تعریف آن چیست؟
4- ..................
 
هدف نهایی این کتاب پاسخی ساده، علمی و به دور از ابهام به پرسش های بالا است
 
بخش اول
ماهیت و درمان فصل اول
زمینه های معتبر علمی در این فصل تلاش شده است با تکیه بر "مراکز و فیزیولوژی شنوایی و گفتاری مغز"، مراحل تکامل و تثبیت گفتار در انسان مشخص گردد. همچنین با بررسی سه هزار درمانجوی لکنت زبان در مدت 25 سال معلوم می شود که :

  • لکنت زبان از 2 تا 6 سالگی آغاز می شود.
  • در 70% موارد، لکنت زبان از یک " فشار روانی " آغاز می شود.
  • در 24% موارد، لکنت زبان در اثر " تقلید " آغاز می شود.
  • برای 6% باقی مانده، نیز علت خاصی پیدا نشده است.

 
فصل دوم
لکنت زبان چگونه آغاز می شود؟
با توجه به منابع فصل اول، چنین نتیجه می گیریم که لکنت زبان فقط در خردسالان و به دو صورت زیر آغاز می گردد:
1- در اثر فشار روانی بیش از آستانه ی تحمل کودک.
2- در اثر تقلید کودک، از گفتار لکنت دار شخص دیگر.
 
 
فصل سوم
شبه لکنت ها
اختلالات گفتاری دیگری وجود دارد که فقط شکل ظاهری آن ها شبیه به لکنت زبان است. این اختلالات را که ریشه در عوامل زیر دارند، باید " شبه لکنت " نامید:

  • تاٌخیر در رشد گفتار کودک.
  • آزردگی های روانی.
  • آسیب های مغزی یا عصبی.

 
فصل چهارم
گسترش لکنت زبان
در این فصل می آموزیم که کودک چگونه متوجه گفتار خود با اطرافیان می شود، و بعد از آن چگونه در رده های سنی مختلف ( خردسالی، دبستان تا بلوغ، بلوغ به بعد ) نسبت به گفتار خویش واکنش نشان می دهد.
 
 
فصل پنجم
پنهانکاری
این فصل به رفتارها و ترفندهای پنهانکاری و نیز چگونگی شکل گیری آن ها در فرد لکنت دار می پردازد. به اعتقاد بسیاری از دوستان گروه درمان، مطالب این فصل همچون آینه ای است از تمامی آنچه تاکنون برای گریز از لکنت خویش انجام می داده اند، ولی کمتر از آن آگاهی داشته اند.
 
 
فصل ششم
علل نابسامانی ها

  • چرا با وجود پژوهشگران و استادان بسیار، " لکنت زبان " در چنین بن بستی گرفتار آمده است و همچنان به صورت یک "معما" معرفی می شود؟
  • چرا عارضه ی لکنت زبان را به ضایعه ای جسمی نسبت می دهند؟
  • چرا صاحب نظران در مورد جنبه های گوناگون "پنهان کاری" سکوت کرده اند؟
  • چرا سراسر کتاب های لکنت زبان به جای پرداختن به ریشه ها، ماهیت و پرسش های کلیدی، پر است از تناقض، تاریخچه نگاری، شرح حال نویسی، راهکارهای من در آوردی، نقل قول های تایید نشده و حاشیه گویی های دور از موضوع؟

این فصل به خوبی نشان می دهد که علل نابسامانی های موجود در امر شناخت و درمان لکنت زبان چیست.
 
 
فصل هفتم
عوارض لکنت زبان
 
لکنت زبان سبب رفتارهای پنهان کارانه می شود. نقش پنهان کاری ها به تدریج تغییراتی در دیدگاه، رفتار، معیار، احساس، منطق، فکر و ارتباطات شخص به وجود می آورد که آن ها را " عوارض لکنت زبان " می نامیم.
 
 
فصل هشتم
ماهیت لکنت زبان
 
در این فصل می آموزیم که لکنت عارضه ای است " شرطی ". همچنین کوتاه ترین و کامل ترین تعریفی که تاکنون از این عارضه شده، ارائه گردیده است: تعریف لکنت زبان عارضه ای است شرطی، که موجب بروز لکنت ذهنی و لکنت ظاهری می شود.
 
 
فصل نهم
درمان
 
برای رسیدن به درمان پایدار، لازم است " سه جنبه ی درمان " مورد هدف قرار گیرند:
1- آسیب ( لکنت ذهنی ) یعنی: وضعیت خاص، ذهن آشفته، پیش بینی، پنهان کاری و عوارض لکنت. در این راستا تلاش می شود تا ماهیت زنجیره ی لکنت ذهنی برای شخص آشکار شود تا بتواند با تکیه بر شیوه های گفتاری، آن را در وضعیت های گوناگون از حرکت بیندازد.
2- واکنش ( لکنت ظاهری ) یعنی: اسپاسم تا رهایی صوتی، لکنت کردن، اسپاسم و حرکات اضافی سایر اندام ها و شنیدن یا احساس کردن لکنت خود. در این جا نیاز داریم تا فرآیند گفتار عادی و طبیعی را به عنوان شیوه های گفتاری که به طور برجسته تری طبقه بندی شده اند، در اختیار شخص قرار دهیم.
3- دگرگونی های دیدگاهی ( نتیجه ) بعد از حرکت در دو جنبه ی بالا، زمان آن می رسد تا با تمهیداتی دیدگاه شخص نسبت به خود، جامعه، محیط، ارتباطات، منطق، معیارها و … تغییر کند.
از این به بعد است که او می تواند رفته رفته خود را با زندگی آشتی دهد و بگوید: " من هم می توانم …. "
 
فصل دهم
مشکلات درمان
این فصل به مشکلاتی پرداخته که ممکن است سد راه مسیر درمان شوند.
 
 
فصل یازدهم
رسانه ها
آنچه در این فصل می خوانیم، اخبار و اطلاعاتی است که از رسانه های مختلف در مورد لکنت زبان منتشر شده است.
 
 
فصل دوازدهم
خانواده
به طور معمول، والدین علت رفتارهای خاص فرزند خود را ناشی از " فقدان اعتماد به نفس " او می دانند، و برای قوت قلب بخشیدن و نیز بی اهمیت جلوه دادن مشکل، با دیدگاه و معیار خود جملات زیر را مرتب زمزمه می کنند:

  • تو هیچ مشکلی نداری.
  • خیال می کنی که لکنت داری.
  • فکر کن داری با دیوار حرف می زنی.
  • باید اعتماد به نفس داشته باشی.
  • بی خودی به خودت تلقین می کنی که نمی تونم، نمی تونم.
  • برای این که نری خرید، لکنت را بهانه می کنی.
  • تو که می گی نمی تونی سلام کنی، پس چطوری حالا گفتی " سلام "

اما چنین جمله هایی که نشان از دلسوزی و نوازش والدین دارد، همچون پتکی است بر سر فرزند، که گاه میل به خود کشی (البته از نوع نا فرجام) را در او تحریک می کند.
نظر دوستان گروه درمان: " دردناک ترین ضربه ای که از لکنتم دریافت کرده ام، مربوط به مواقعی است که افراد خانواده ام با توصیه ها و شعارهایی نشان می دادند که نمی توانند مشکل مرا درک کنند."
 
 
فصل سیزدهم
پیشگیری
عواملی که اغلب در کودک سبب ایجاد لکنت زبان می شود، و نیز راه های پیشگیری از آن ها، مطالب این فصل را تشکیل می دهند.
 
 
 
بخش دوم
نقد
فصل چهاردهم
تعریف ها
فصل پانزدهم
دیدگاه ها
فصل شانزدهم
نظریه و شیوه های درمان
فصل هفدهم
از فصل چهاردهم تا فصل هفدهم، به تعریف ها، دیدگاه ها، نظریه ها و شیوه های درمان نویسندگان غربی اختصاص یافته است.
فصل هجدهم
پرسش و پاسخ
این فصل به پاسخ طبقه بندی شده ی پرسش هایی پرداخته که اغلب از افراد لکنت دار یا خانواده ی آن ها شنیده می شود.
فصل نوزدهم
پیام نامه
شامل پیام دوستان گروه درمان، به دوستان نادیده ی خود می باشد.

هم اکنون می توانید مشکل خود را با کلینیک لکنت زبان فرهمندپور مطرح کرده و از ما مشاوره بگیرید

درخواست مشاوره